هنگامی که میخواهید در سایتی شروع به فعالیت کنید، شاید اصلی ترین سوال شما این باشد: ” تفاوت برچسب و دستهبندی در سایت چیست؟” باید گفت برچسب و دسته بندی هر دو برای راحتی کاربر در سایت بهوجود آمدند و کاربرد اصلی آنها در همین است.
بنده نوید امیرنجات، در این مقاله نحوه درست استفاده از برچسبها در سایتهای آموزشی، فروشگاهی و …، نحوه تدوین استراتژی برای برچسبگذاری صفحات سایت و همچنین تاثیر استفاده از برچسب در سئو سایت را شرح خواهم داد؛ پس در ادامه با من همراه باشید.
برچسب چیست و چه کاربردی دارد؟
اگر با سیستمهای مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس کارکرده باشید، هنگام انتشار محتوا در سایت، با عنوانهای برچسب و دستهبندی روبهرو میشوید.
به طور کلی، شما در سایت با دو امکان برچسبگذاری و دستهبندی روبه رو هستید. این دو تقریبا مشابه هم هستند و هر دو برای گروهبندی مقالات مرتبط با هم و راحتی کاربر به کار میروند.
اگر حوزه فعالیت سایت شما مانند دیجیکالا چندان وسیع نیست، پیشنهاد میشود برای جلوگیری از سردرگمی کاربر و مدیریت بهتر محتوا، از بیش از ده دستهبندی استفاده نکنید.
همانطور که دریافتید، ما از برچسب همانند دستهبندی، برای گروهبندی مقالات و صفحات یک سایت استفاده میکنیم؛ اما تفاوت این دو، در چیست؟ بگذارید موضوع را با یک مثال برایتان شرح دهم:
فرض کنید که سایت شما در حوزه فروش جوراب فعالیت میکند و میخواهید صفحات محصول جوراب را گروهبندی کنید. شما باید برای جورابهایی مثل جورابهای ساقدار یک دستهبندی جداگانه در نظر بگیرید؛ زیرا جورابهای ساقدار مدلهای زیادی را دارند و تعداد مدلهای آنها میتواند شامل چند ده عدد باشد.
حال فرض کنید که شما یک نوع جوراب طلایی رنگ دارید که تنها شامل دو مدل ساقدار و بدون ساق هستند. در این حالت، به دلیل تعداد و مقیاس کمتر محصول، باید از برچسب استفاده کنید و ایجاد یک دستهبندی جدا برای تنها دو مدل کار جالبی نیست.
پس در این مثال متوجه شدیم که:
“ما زمانی از دستهبندیها استفاده میکنیم که تعداد صفحات مرتبط بالایی داریم و احتمال افزوده شدنِ صفحه به این گروه زیاد است؛ اما زمانی از برچسبها استفاده میکنیم که تعداد صفحات مربوط به آن موضوع کم و محدود است”
نحوه درست استفاده از برچسبها در سایت
همانطور که در قبل اشاره کردم، استفاده از برچسبها تکنیکها و روشهای مختص به خودش را دارد و باید برای استفاده از آنها استراتژی مشخصی داشته باشید. در ادامه به چند تا از مهمترین نکات استفاده از برچسبها در صفحات سایت و همچنین نحوه تدوین استراتژی برای برچسبها اشاره میکنم. با من همراه باشید.
برچسب را تا حد ممکن کوتاه نگه دارید
تا به الان دریافتهاید که برچسبها برای راحتی کاربر در سایت شما استفاده میشوند، پس باید از هرآنچه که مانع راحتی کاربر در سایت ما میشود، جلوگیری کنیم. یکی از عواملی که باعث میشود کاربر هنگام بازدید از سایت ما حس خوبی نداشته باشد، استفاده از برچسبهای طولانی است. برای مثال برای یک سایت فروش جوراب، برچسب “جوراب طلایی” بسیار بهتر از برچسب “جوراب طلایی ساق بلند ارزان” است.
برچسبها را زیاد نکنید
استفاده از تعداد زیادی برچسب در یک صفحه از سایت باعث گیج شدن کاربر و در نهایت ترک صفحه سایت شما توسط کاربر میشود. اگر از منظر یک کاربر عادی به صفحهای از یک سایت نگاه کنید که برچسبهای زیادی دارد، قطعا در پیدا کردن مطالب مرتبط با آن صفحه به مشکل بر میخورید و آزرده خاطر میشوید. سعی کنید همیشه تعداد برچسبهایتان در یک صفحه را کمتر از هفت عدد نگه دارید.
از برچسبهای قبلی استفاده کنید
وجود تنها یک برچسب برای یک صفحه از سایت، کار نادرست و غیر استانداردی است و شما باید برای هر برچسب، چند صفحه مرتبط داشته باشید؛ پس اگر دیدید که میخواهید مطلب یا صفحه مرتبط با برچسبی که از قبل دارید را منتشر کنید، بهتر است که از همان برچسبِ قبلی استفاده کنید.
برچسبگذاری اشتباه در سایت چه مشکلاتی را بهوجود میآورد؟
همانطور که هماکنون اطلاع دارید، اگر از برچسبها به درستی استفاده نکنید، ممکن است مشکلات زیادی برای سایت شما ایجاد شود. در ادامه به این مشکلات اشاره خواهم کرد:
Duplicate یا تکراری شدن محتوا
فرض کنید که یک محتوا با موضوع “جوراب نانو” در سایتتان قرار دادهاید. اگر در این محتوا همزمان از دو برچسب “جوراب نانو” و “جوراب با جنس نانو” استفاده کنید، دو صفحه در سایت ایجاد میشوند که موضوع یکسانی را به کاربر میرسانند! این موضوع میتواند در روند سئو سایت شما اختلال ایجاد کند؛ زیرا باعث میشود تا گول انها محتوای تکراری یا کپی تشخیص دهد و رتبه سایت شما کاهش یابد؛ در نتیجه سعی کنید تا از برچسبهایی با موضوعات مشابه در ساست استفاده نکنید.
ایجاد zombie page یا صفحه بی ارزش در سایت شما
موتور جستجوی گوگل به برچسبها اهمیت زیادی میدهد و اگر درست از برچسبها استفاده کنیم، میتوانیم در گوگل جایگاه خوبی کسب کنیم. در مقابل، اگر ما از برچسبهایی مانند “کتاب” یا “گوشی” استفاده کنیم، به دلیل عمومی بودن و خاص نبودن موضوع و همچنین رقابت سنگین روی این عبارات، صفحه ما از نظر گوگل بی ارزش شناخته میشود که به آن zombie page میگویند.
ایجاد cannibalization یا شباهت موضوعی صفحه در سایت
گوگل یک انسان نیست و با استفاده نادرست ما از برچسب، ممکن است گوگل هم اشتباه کند. اگر ما مطلبی با عنوان “خودروی پراید” در سایت خود داریم و همچنین یک برچسب با عبارت “خودروی پراید” را در آن مطلب استفاده کردهایم، دو صفحه با موضوعات مشابه در سایت ما ایجاد میشوند و گوگل نمیداند که به کدامیک رتبه دهد!
در نتیجه ممکن است این دو صفحه با یکدیگر رقابت کنند و صفحهای که دارای محتوای خاصی نیست (برچسب) رتبه بگیرد.
تدوین استراتژی برای برچسبگذاری در سایت
اگر برای استفاده از برچسبهایتان در سایت استراتژی تدوین کنید، یک هیچ از رقبایتان جلو هستید!
شما میتوانید با استفاده از نرمافزارهایی مانند xmind و edraw mind، استراتژی برچسبگذاری در سایتتان را تدوین کنید.
همانطور که مشاهده میکنید، در تصویر بالا با استفاده از نرمافزار edrawmind، یک استراتژی برای برچسبگذاری و دستهبندی برای سایت یک فروشگاه موبایل طراحی کردهام. لازم به ذکر است که اگر هنوز مطلب یا محتوایی در سایت منتشر نکردهاید و میخواهید استراتژی برچسبگذاری برای سایتتان تدوین کنید، باید ابتدا به تحقیق کلمات کلیدی برای سایتتان بپردازید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره تدوین استراتژی سئو، این مقاله را از دست ندهید:
سخن آخر
شما در این مقاله با نحوه درست برچسبگذاری در سایت آشنا شدید و اکنون میتوانید به صورت اصولی صفخات سایتتان را دسته بندی کنید. همچنین شما میتوانید از خدمات تدوین استراتژی سئو توسط من بهرهمند شوید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و ارتباط با من میتوانید به صفحه ارتباط با من مراجعه کنید.