نوید امیرنجات

0 %
نوید امیرنجات
فعال در زمینه سئو
علاقه‌مند به بازاریابی دیجیتال و بازاریابی محتوایی
طراحی سایت وردپرسی
سئو
بازاریابی محتوایی

ما در برابر محتوایی که تولید می‌کنیم مسئول هستیم؟

28 اسفند 1401

تقریبا یک سال و نیمِ پیش، مسیرم را در حوزه دیجیتال مارکتینگ شروع کردم. در این چند وقت، بیشترِ گرایش‌ام به سمت سئو بوده؛ اما ناخواسته وارد حوزه بازاریابی محتوایی و تولید محتوا نیز شده‌ام. الان تقریبا حدود یک سال است که به تولید محتوای متنی برای وب‌سایت‌ها مشغول هستم و این کار برای من حال هوای دیگری دارد. 

از زمانی که مشغول به تولید محتوا هستم، به مطالبی که در گوگل می‌بینم دیدِ دیگری دارم و هنگام دیدنِ برخی از آن‌ها، افسوس می‌خورم. در این مطلب کوتاه قصد دارم تا نظرات شخصی خود را درباره مسئولیت تولید محتوا بیان کنم. 

نکته: این مطلب تنها نظرات شخصی بنده را شامل می‌شود و ممکن است کاملا اشتباه باشد! 

گریزی به بازار تولید محتوا در ایران

متاسفانه یا خوشبختانه، روی بازار تولید محتوا در ایران برای فریلنسرها نظارت خاصی وجود ندارد و این موضوع به کارفرماها این اجازه را می‌دهد تا هر قیمتی که می‌خواهند را به کارشناسان تولید محتوا پیشنهاد دهند. از طرفِ دیگر، به دلیل شرایط بد اقتصادی که در ایران حاکم است، برخی از کارشناسان تولید محتوا از روی ناچاری حاضر می‌شوند تا با قیمت‌های بسیار پایین برای کارفرماها تولید محتوا انجام دهند. 

شاید فکر کنید این مسئله چندان مهم نیست و شاید تنها روی درآمد کارشناسان تولید محتوا تاثیر می‌گذارد؛ اما مسئله بسیار عمیق‌تر است و به اینجا ختم نمی‌شود. 

عمق فاجعه 

معمولا فریلنسرها (کسانی که به صورت آزاد و خارج از فضای شرکت کار می‌کنند)، تنها برای یک سازمان کار نمی‌کنند و همزمان برای چند فرد یا شرکت تولید محتوا انجام می‌دهد. حال تصور کنید که یک فرینلسر همزمان برای سه شرکت محتوا تولید می‌کند. 

درآمدّ این فریلنسر برای شرکت اول، دوم و سوم به ترتیب 80، 100 و 150 تومان به ازای هر کلمه است و این فرد دو روز وقت دارد تا تمام پروژه‎‌هایش را در دو روز آینده به اتمام رسانده و تحویل دهد. 

طبیعی است که این فریلنسر ابتدا پروژه‌ای را انجام می‌دهد که برای آن 150 تومان به ازای هر کلمه پول دریافت می‌کند و در آخر به سراغ پروژه‌هایی با قیمت 80 و 100 تومان می‌رود. همچنین او سعی می‌کند تا با دقت و انرژی بیشتری گران‌ترین پروژه خود را انجام دهد و قاعداتا برای پروژه‌های ارزان‌تر، زمان و دقت کم‌تری را صرف می‌کند. 

حال بارِ دیگر قوه تخیل خود را به کار بگیرید و تصور کنید که موضوع محتواهایی که این فریلنسر در ازای آن‌ها 80 و 100 تومان پول دریافت می‌کند شامل “بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری” و “دلیل آبریزش بینی” است. به دلیل اینکه فرد، قوه خلاقیت و انرژی خود را در هنگام تولید محتوا برای آن پروژه گران از دست داده، سعی می‌کند تا بیشتر مطالبی که برای محتواهای ارزان قیمت می‌نویسد، از وب‌سایت‌های دیگر باشد. 

البته تقلید از محتواهای وب‌سایت‌های دیگر به خودیِ خود اشکالی ندارد و هر کارشناس تولید محتوایی نیاز دارد تا این کار را انجام دهد. موضوع این است که این تقلید بدون تدبر صورت می‌گیرد و خیلی کم پیش می‌آید که نویسنده به اعتبار آن محتوا فکر کند. 

برای همین، در محتوای اول (بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری) تلاش می‌کند تا هر ارز دیجیتالی که به دستش رسید را همراه با کمی زردچوبه در محتوا ذکر کند. از طرفی، این محتوا در موتور جستجو رتبه می‌گیرد و به تصمیم‌گیری اشتباهِ بسیاری از افراد سرعت می‌بخشد. 

در محتوای دوم نیز اوضاع همینطور است. نویسنده سعی می‌کند تا از منابعی که در دسترس هستند، در موردِ دلایل آبریزش بینی بنویسد و چون کارفرما به نویسنده تاکید کرده تا محتوا حتما 2000 کلمه باشد، نویسنده کمی هم مطلب از فکرِ خودش به محتوا اضافه می‌‌کند و چند بیماری جدید و نادر به محتوا اضافه می‌شود. به همین دلیل است که وقتی دلایل یک سرماخوردگی ساده را در گوگل جستجو می‌کنید، در می‌یابید نوعی زگیل دارید که در روابط شما تاثیر بسزایی می‌گذارد. 

دقیقا مانند محتوای قبلی، اگر این محتوا نیز رتبه خوبی در گوگل بگیرد و بازدید زیادی بخورد، می‌تواند باعث ایجاد استرس و نگرانی در برخی از افراد شود. حال اگر این موضوع را برای تعداد زیادی از محتواها که هم‌اکنون در موتورهای جستجو تصور کنید، به نظرتان چه اتفاقی در حال رخ دادن است. 

راه حل چیست؟

به طور کلی، راه حل قطعی برای حل این مشکل وجود ندارد و تا با کارِ انسان روبه‌رو هستیم، باید اشتباهات را نیز بپذیریم؛ اما چند نکته وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانیم تا حدودی از این موضوع جلوگیری کنیم. در این بخش به این نکات اشاره خواهم کرد. 

برای مادر خود تولید محتوا کنید

چند روز پیش در حال گشت‌و‌گذار در لینکدین بودم که ناگهان یک پست با این عنوان توجه مرا جلب کرد: “برای مادرِ خود تولید محتوا کنید”.

ابتدا کمی ناراحت و عصبانی شدم و خواستم تا جوابِ این پست را با ناسزا بدهم؛ اما وقتی کمی به خواندن ادامه دادم، منظور نویسنده را دریافتم. منظور نویسنده از این پست این بود که شما باید در هنگام تولید محتوا، با این پیش‌فرض بنویسید که محتوای شما را مادرتان نیز خواهد خواند و از آن استفاده خواهد کرد.

تمام محتوای شما رتبه و بازدید خوبی کسب می‌کنند

وقتی که دارید محتوایی را تولید می‌کنید، فرض کنید که آن محتوا رتبه اول را در گوگل به دست می‌آورد و چندین هزار بازدید کسب می‌کند. شاید با این پیش‌فرض کمی در هنگام تولید محتوا از قوه تفکر و خلاقیت خود کمک بگیرید به اعتبار مطالبی که می‌نویسیدف دقت بیشتری کنید.

کارشناس تولید محتوا را محدود نکنید

این مورد برای کارفرماها است. کارفرماهای بسیار زیادی وجود دارند که نویسنده را به تعداد کلمات محدود می‌کنند. به عبارت دیگر، یک کارفرما نویسنده را مجبور می‌کند تا برای “نحوه درست کردن نیمرو” 2000 کلمه محتوا تولید کند و در این موقعیت، نویسنده ناچار است تا مطالب فاقد اعتبار و بی‌ربط را  نیز به محتوای خود اضافه کند. به همین دلیل، ممکن است خواننده به جای نیمرو، سبزی‌پلو با ماهی یا باقالی‌پلو با گردن درست کند. 

سخن آخر 

اگر بخواهم با شما صادق باشم، تمام این مطلب تجربیات شخصی خودم بود و من هم به عنوان یک نویسنده، مرتکبِ این اشتباهات شده‌ام. در چندین ماه گذشته، با کارفرماها و نویسنده‌های زیادی در ارتباط بودم و این موضوع را در آن‌ها نیز مشاهده کرده‌ام. به همین دلیل است که تصمیم گرفتم تا این مطلب را منتشر کنم.

در آخر فراموش نکنید محتوای شما با هر مبلغی که آن را تولید کرده‌اید، می‌تواند روی زندگی، احساسات و شرایط افراد بسیار زیادی تاثیر بگذارد. 

ارسال شده در محتوا
درج دیدگاه
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به نوید امیرنجات است. کپی فقط با ذکر منبع مجاز است.