شاید برای اولین بار که اسم استراتژی سئو را شنیده بودید، رنگتان از تعجب پریده باشد و انتظار یک موضوع بسیار سخت را داشته باشید. کلمه استراتژی ممکن است ابتدا بسیار پیچیده به نظر برسد؛ اما اگر بتوانید آن را به خوبی درک کنید، میبینید که مفهوم بسیار شیرین و کارآمدی است. بنده نوید امیرنجات، در این مقاله شما را با تاریخچه کلمه استراتژی، مفهوم استراتژی، استراتژی سئو و مهم تر از همه، نحوه تدوین استراتژی سئو آشنا خواهم کرد. انتظار میرود که شما پس از خواندن این مقاله قادر به تدوین یک استراتژی سئو برای سایت خود باشید. در ادامه با من همراه باشید.
تاریخچه کلمه استراتژی
ریشه کلمه استراتژی در حوزه “نظامی” است. سابقه کلمه استراتژی به 340 سال قبل از میلاد مسیح برمیگردد و در آن زمان از مفهوم استراتژی به عنوان چگونگی غلبه بر دشمن استفاده میشد. بنا به تعریف لغت نامه وبستر، استراتژی هنر برنامهریزی و هدایت عملیات نظامی بزرگ در مقیاس کلان و یافتن بهترین موقعیت قبل از شروع درگیری واقعی با دشمن است.
استراتژی چیست؟
مفهوم استراتژی با ورود به حوزههایی مانند کسب و کار و سئو، ابعاد دیگری نیز به خود گرفت. در سادهترین تعریف میتوان گفت استراتژی شامل تصمیم گیری درباره این است که مقصد و هدف ما کجاست و نحوه رسیدن به آن چگونه است؛ یعنی به طور کلی ما در استراتژی، قصد و نیتمان را بیان میکنیم و سپس چگونگی رسیدن به آن را بررسی میکنیم.
این تعریف در زمینه سئو هم صدق میکند و بسیار کارآمد است. در ادامه با تعریف مفهموم استراتژی سئو با من همراه باشید.
استراتژی سئو چیست؟
همانطور که در قبل گفته شد، مفهوم استراتژی تعاریف زیادی دارد و این موضوع برای مفهوم استراتژی سئو نیز صدق می کند. اگر بخواهم در ساده ترین حالت استراتژی سئو را تعریف کنم، باید بگویم که استراتژی سئو شامل تعیین اهداف برای سایت و کلمات کلیدی هدف در سایت خود، در جهت رتبه گرفتن در گوگل و چگونگی رسیدن به آن است.
معمولا وقتی بحث از سئو سایت میشود، کمتر کسی به مفهوم استراتژی سئو اشاره میکند. این در صورتی است که اگر استراتژی سئو را کاملا درک کنیم و بتوانیم یک استراتژی سئو برای خود تدوین کنیم، میتوانیم از مزیتهای بسیاری بهرهمند شویم. این مزیتها عبارتاند از:
- با داشتن استراتژی سئو ما دچار سردرگمی نمیشویم و هر روز میدانیم که داریم چه کاری انجام میدهیم.
- داشتن استراتژی سئو به ما در افزایش سرعت سئوسازی سایت کمک میکند و به ما این امکان را میدهد تا وقت یادگیری بیشتر و تمرکز روی کارهای سطح بالاتری برای سایتمان را داشته باشیم.
- داشتن استراتژی سئو میتواند باعث درک بهتر کارفرما از روند کار یک متخصص سئو شود.
نحوه تدوین استراتژی سئو
در اینجا قصد دارم شما را با دو روش کلی و جزئی استراتژی سئو آشنا کنم. لازم به ذکر است این روشها قوانین نوشته شدهای نیستند و صرفا، حاصل تجربیات من در زمینه سئو هستند که از آنها نتایج خوبی گرفتم.
روش کلی تدوین استراتژی سئو سایت
شما باید همیشه مجموعه ای از کارها را برای بهبود روند سئو سایت خود انجام دهید؛ به این معنی که این کارها متوقف نمیشوند و استمرار در انجام این کارها ضروری است. اگر بتوانید چکلیست کاملی از این کارها تهیه کنید و سپس جزئیات این چکلیست را با توجه به موضوع سایتتان بنویسید، شما یک استراتژی کلی سئو تدوین کردهاید! در ادامه این لیست را بررسی میکنیم.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد چکلیست سئو، این مقاله را از دست ندهید:
بروزرسانی مرتب محتوا
بروزرسانی محتوا از نظر گوگل اهمیت بسیار زیادی دارد و وقتی یک محتوا را بروزرسانی میکنید، امکان افزایش رتبه آن در گوگل بالاتر میرود. پیشنهاد میشود که با توجه به تعداد محتوا های سایتتان، یک لیست 5 تا 10 تایی از مهمترین صفحات سایتتان تهیه کنید و هر ماه آنها را بروزرسانی کنید. این بروزرسانی میتواند شامل افزودن پاراگراف یا مطلب جدید به محتوا، افزودن ویدیو، فایل صوتی و …… باشد. لازم به ذکر است که اگر ابعاد کسب و کار شما بزرگ است و دارای تیم تولید محتوا هستید، میتوانید تعداد محتواهای مورد نظر برای بروزرسانی در لیستتان را بیشتر کنید.
تحقیق کلمات کلیدی به صورت مستمر
فرض کنید سایت شما در حوزه فروش گوشی موبایل فعالیت میکند. میدانید که هر روزه گوشیهای هوشمند جدیدی به بازار عرضه میشوند و وظیفه سایت شما این است که آنها را معرفی و بررسی کند و ترافیک خود را افزایش دهد؛ لذا شما همیشه باید به دنبال کلمات کلیدی جدید در ارتباط با موضوع سایت خود باشید و از آنها محتواهای با کیفیت تهیه کنید. در بخشهای بعدی، ابزارهای موجود برای تحقیق کلمات کلیدی را بررسی خواهم کرد.
بهبود مستمر سرعت سایت
موتور جستجوی گوگل، برای رتبه دادن به صفحات سایت شما، 200 فاکتور مختلف را در نظر میگیرد که سرعت سایت یکی از آنها است. شما به راحتی میتوانید با استفاده از ابزار gtmetrix عوامل کاهش سرعت سایت خودتان را شناسایی و آنها را رفع کنید.
روش تخصصی تدوین استراتژی سئو سایت
حتما تا به حال این جمله را زیاد شنیدهاید: ” شخصی که به جزئیات دقت میکند، در نهایت برنده است.”
پس از بررسی و تدوین استراتژی کلی سئو سایتتان، نیازمندید تا کمی به جزئیات استراتژی سئو وارد شوید. در نهایت این استراتژی تخصصی و جزئی سئو سایت شماست که برای شما مزیت رقابتی ایجاد میکند. در ادامه به روشها و بخشهای مختلف تدوین استراتژی تخصصی و جزئی سئو سایت اشاره خواهم کرد.
تحقیق کلمات کلیدی
اگر شما به تازگی وبسایت خود را راه اندازی کردهاید و یا تعداد کمی محتوا در وبسایت خود دارید، قبل از هر اقدامی باید نسبت به انجام فرایند تحقیق کلمات کلیدی (keyword research) برای وبسایت خود اقدام کنید. شما میتوانید با جستجوی کلمه کلیدی یا موضوع اصلی سایت خود در گوگل، تعدادی کلمات مرتبط از پیشنهادهایی که گوگل به شما میدهد را بدست آورید. همچنین شما میتوانید از ابزارهای زیر نیز برای تحقیق کلمات کلیدی وبسایت خود استفاده کنید:
اگر وقت کافی جهت انجام فرایند تحقیق کلمات کلیدی برای سایتتان را ندارید، میتوانید با من در این زمینه در ارتباط باشید!
تدوین ساختار پیلار کلاستری (خوشهای) برای صفحات سایت
کاربرد اصلی ساختار خوشهای برای صفحات سایت، تعیین دستهبندی برای صفحات سایت و استراتژی لینک داخلی است. شما با تدوین ساختار پیلار کلاستری برای صفحات سایت خود و اعمال لینکهای داخلی طبق این ساختار، بین صفحات خود ارتباط موضوعی ایجاد میکنید، نیاز اطلاعاتی کاربران سایتتان را برطرف میکنید و از همه مهمتر باعث میشوید تا گوگل راحتتر به صفحات سایت شما رتبه دهد.
همچنین باید گفت اگر لینکهای داخلی شما به صورت منظم و مرتب باشند، تاثیر بکلینکها و رپورتاژهایی که برای سایت خود منتشر میکنید، بسیار بیشتر میشود. برای نمونه به مثال زیر که برای یک سایت فعال در حوزه تعمیر موبایل است، توجه کنید:
در مثال بالا، پیلار یا صفحه مادر ما صفحه “تعمیرات تخصصی آیفون” است که با رنگ سبز نمایش داده شده است. اسن صفحه چند زیر مجموعه دارد که انها را با نام کلاستر یا صفحات فرزند میشناسیم. نکته مهم این است که پس از تدوین چنین ساختاری، شروع به قرار دادن لینک داخلی در صفحات کلاستر، برای صفحه پیلار میکنیم. یعنی از کلاسترها به پیلار لینک میدهیم. برای آگاهی بیشتر میتوانید دو مقاله زیر را مطالعه کنید:
تدوین استراتژی برای دستهبندی صفحات
پس از تدوین استراتژی خوشهای برای سایت که بیشتر کاربرد آن بهینهسازی ساختار لینکهای داخلی بود، نوبت به تدوین استراتژی برای گروهبندی صفحات سایت میرسد. میدانید که کلمات کلیدی سایت ما میتوانند به انواع مختلفی از فرمت ها مانند صفحه بلاگ، صفحه لندینگ، برچسب و ….. تبدیل شوند.
اگر قرار بر این است که سئو سایت ما به صورت تخصصی و به بهترین شکل پیش برود، ما نیاز داریم که برای گروهبندی صفحات سایت استراتژی تدوین کنیم. به طوری که پس از تحقیق کلمات کلیدی و تدوین ساختار خوشهای برای صفحات سایت، نوع آن ها را نیز در قالب یک استراتژی تدوین کنیم. برای درک بیشتر به مثال زیر توجه کنید.
در تصویر بالا مثالی از استراتژی دستهبندی کلمات کلیدی سایت در حوزه آموزش سئو را مشاهده میکنید. همانطور که میبینید کلمات کلیدی با یک نشان، به چیزی که به آن تبدیل خواهند شد وصل میشوند.
لازم به ذکر است که من تمام فرایند تدوین استراتژی سئو سایت را با نرم افزار edraw mind انجام میدهم که میتوانید با کلیک بر روی لینک زیر آن را دانلود کنید:
برای دریافت اطلاعات بیشتر راجع به برچسب و تفاوت ان با دستهبندی، این مطلب را از دست ندهید:
خدمات تدوین استراتژی سئو
تدوین استراتژی سئو کار بسیار زمانبری است؛ اما کار شما را برای مدت زمان زیادی راحت میکند. اگر شما زمان کافی برای تدوین استراتژی سئو برای سایت خود ندارید، میتوانید برای دریافت خدمات تدوین استراتژی سئو و تحقیق کلمات کلیدی با من در ارتباط باشید.
سخن پایانی
شما در این مقاله با مفهوم استراتژی سئو و نحوه تدوین آن آشنا شدید. اکنون میتوانید با کمی تمرین، استراتژی سئو سایت خود را طراحی کنید. البته ناگفته نماند که استراتژیهایی که در این مقاله دیدید، صرفا مثال بودند و ممکن است استراتژی واقعی سئو یک وبسایت شامل چندصد کلمه کلیدی و چندین صفحه باشد.
سوالات متداول
1- آیا خودم میتوانم استراتژی سئو را برای سایت خود تدوین کنم؟
چنانچه به صورت انفرادی فعالیت میکنید و بودجه و اندازه کسب و کار شما، به شما اجازه برونسپاری این فعالیت را نمیدهد، میتوانید با توجه به آموزشی که در این مقاله به شما داده شد، استراتژی سئو سایت خود را تدوین کنید؛ اما اگر به صورت تیمی یا درون یک شرکت فعالیت میکنید، میتوانید با برونسپاری این کار، زمان قابل توجهی را ذخیره کنید.
2- مزیت داشتن استراتژی سئو برای سایت چیست؟
- با داشتن استراتژی سئو ما دچار سردرگمی نمیشویم و هر روز میدانیم که داریم چه کاری انجام میدهیم.
- داشتن استراتژی سئو به ما در افزایش سرعت سئوسازی سایت کمک میکند و به ما این امکان را میدهد تا وقت یادگیری بیشتر و تمرکز روی کارهای سطح بالاتر برای سایتمان را داشته باشیم.
- داشتن استراتژی سئو میتواند باعث درک بهتر کارفرما از روند کار یک متخصص سئو شود.